söndag 14 oktober 2012

Konstig???

Är ni likadana eller är det bara jag? Det är frågan jag ställde mig igår kväll när jag rensade svamp, gjorde mag-tabatas i rasande fart och samtidigt städade en del av köket...
Låt mig förklara:

Jag började helt enkelt med att rensa svamp som jag fått av svärmor, massor med svamp. Mitt i alltihopa bestämde jag mig för att koka trattkantarellsoppa, jag kunde inte bestämma mig vilket av recepten jag skulle följa så jag gjorde ett eget. Jag återkommer med receptet sen.

Efter maten rensade jag upp och la lillflisan sen började jag rensa trattisar igen. Riktigt fina svampar skall understrykas, stora fina och lättrensade.

Hur som helst så hade jag ett rejält lass som jag kunde börja förvälla (tror jag det heter) så medan de låg i stekpannan så gjorde jag Tabatas, 2 stycken. När jag låg framför spisen (eftersom jag ville hålla koll på svampen) så såg jag hur jäkla äckliga luckorna och spisen var.

Spraya på såpvatten på skåp 10 sek, planka 20 sek, fortsätta spraya skåpsluckor 10 sek. Första Tabatan klar. Kolla svampen och det var mycket vatten kvar.
Torka av skåpen, skrubba med svamp och disktrasa. Ja ni förstår.






Det börjar fräsa i pannan och svampen är klar, den får svalna av medan jag resar ett nytt lass.

Dags att förvälla ett till jättelass med svamp. Å tabata 3. Spraya skåp 10 sekunder planka 20, planka i trappan, ila 10 sek osv. När tabatan var över så torkar jag av andra skåpet och spisen...
Fortsätter sen med tabata 4 fast i mer normal form... Vila, planka, vila osv...

Fortsätter med den sista svamprensningen och när jag senare är klar så har jag rena luckor, 6 tabatas avklarade OCH massor med svamp förberedd för sopptider!!!

Sjukt nöjd över kvällens resultat. Så mina vänner, är ni likadana eller är jag onormal?

Någon timmes slappande i soffan väntar med gott samvete.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha,ha, känner igen det där! Jag kan få infall av speedad effektivitet. Tyvärr resulterar der ofta i att ingenting blir riktigt gjort eller att något bränns vid etc etc. Tror det är ett slags personlighetsdrag (kanske störning...) att hela tiden upptäcka nya saker som behöver göras när man sysslar med något. Däremellan kan jag vara fullständigt förlamad, drömma med kaffekopppen i timmar eller bli sittande framför ett dåligt tv-program. Undrar vad man har för diagnos? :) /SaraMara

PS. Nu när jag även blivit tvillingmamma kan jag säga att min sk multitaskingförmåga blivit än mer utbredd. En överlevnadsstrategi antagligen. Puss

Bloggarkiv