fredag 5 oktober 2012

Plankutmaning!

Hej alla!

En vän till mig har draig igång en plankutmaning. Det är helt ok för vem som helst att deltaga (man gör det för sig själv).
Utmaningen är utformad så att du skall göra plankan två ggr om dagen som en tabata (20 sek planka+ 10 sek vila åtta gånger = 4 minuter).

Jag själv försöker vid mån om tid köra tre varianter av denna som då blir 12 minuter. En sidoplanka höger, en sidoplanka vänster och en rak... alltså tre tabatas. Hinner jag absolut inte så kör jag en "vanlig" på 4 minuter.

Varför detta? Jo för att det stärker bålen och speciellt vi som fött barn behöver stärka våra innre magmuslker, våran innre korsett. Är inte den stark så kan du göra hur många sit ups och annat som helst, du kommer fortfarande ha en putmagen. Så BORT MED PUTMAGEN nu allihopa!!!

5 kommentarer:

Betty-StepUp 2 Fitness.se sa...

Yes Stina, nu plankar vi!!!! Kramar!

Erika sa...

Den verkar rolig! Men måste man vara uppvärmd innan? Kan bli lite stressigt isf. Puss!

Stina Gustavsson sa...

Nej det behövs ingen uppvärmning innan gumman. Kör hårt! ;-) Kram

Jennie sa...

Jag är på! Ska jag testa meddetsamma :) Börjar med den vanliga så får jag se om lillsnuttan låter mig göra alla tre :)

Jennie sa...

God! Vad jobbigt, men bra. Har iofs bara gjort de raka, men det får nog räcka för min otränade kropp, men funderar på om jag kan blanda raka och sneda i en sån där tabata? Så jag får sidorna tränade också. Kram!

Bloggarkiv